Je dátum výroby pneumatík pri nákupe rozhodujúci a ako zabrániť ich predčasnému starnutiu?

Dátum výroby pneumatík pri nákupe pneumatík

  • Každá pneumatika má na sebe takzvaný DOT. Tieto štyri čísla pomôžu určiť presný vek a dátum výroby

 

  • Správne skladované nové plášte majú aj po piatich rokoch prakticky rovnaké vlastnosti ako tie, ktoré práve vyšli z výrobného pásu. Plášte začínajú skutočne starnúť, až keď sa začnú používať

 

  • Počas obdobia koronavírusu vodiči najazdia menej kilometrov ako obvykle, autá tak stoja na parkovisku či v garáži a pneumatikám hrozí deformácia

 

Bratislava, 12. mája 2020 – V týchto dňoch prebieha sezóna prezúvania a s tým aj často spojený nákup nových pneumatík. Pri nákupe novej sady pneumatík sa vodiči môžu zaujímať aj o skutočný vek pneumatiky, ktorý je možné nájsť na bočnici pod názvom DOT. Tento údaj slúži však predovšetkým výrobcovi, ktorý vďaka nemu dokáže presne sledovať jednotlivé šarže svojich produktov. Skutočné starnutie pneumatiky nastáva až po nasadení na vozidlo. Ako sa však starať o pneumatiku tak, aby jej jazdné vlastnosti vydržali čo najdlhšie? Continental prináša tipy, ako predísť starnutiu správnym skladovaním práve nepoužívanej sezónnej sady a ako zabrániť deformácii pneumatík na vozidle, ktoré kvôli koronavírusu zostalo odstavené na parkovisku či v garáži.

 

Podľa prieskumu spoločnosti Continental až 74 % vodičov kontroluje pri nákupe pneumatík ich vek.* Niektorí z nich si môžu klásť otázku, či nenakupujú pneumatiky, ktorým už skončila doba použitia. Vodiči môžu však zostať pokojní, na skutočne expirovanú pneumatiku narazia na slovenskom trhu naozaj málokedy. Continental prináša dôležité informácie o dátume výroby pneumatík a ich skladovaní či už mimo sezóny alebo počas dlhodobej odstávky vozidla kvôli pandémii COVID-19.

Dátum výroby pneumatiky

Každá pneumatika má na sebe takzvaný DOT. Tieto štyri čísla pomôžu určiť presný vek a dátum výroby. Ak je na pneumatike napríklad 3519, znamená to, že pneumatika bola vyrobená v 35. týždni roku 2019. Toto číslo slúži predovšetkým výrobcom, ktorí dokážu presne sledovať jednotlivé šarže svojich produktov. Vďaka DOT a kódu na bočnici sa dohľadá, aká zmes bola pri výrobe pneumatiky použitá, rovnako ako to, aké stroje a ktorí operátori na nej pracovali.

Vo výrobe je bežné, že sa letné pneumatiky vyrábajú už na jeseň. Samotná výroba  jednej pneumatiky síce trvá len niekoľko hodín, ale vďaka sezónnemu nákupu sa môže cesta od výrobcu k samotnému zákazníkovi predĺžiť. „Behúňová zmes moderných plášťov obsahuje činidlá s postupným uvoľňovaním, ktoré chránia pneumatiku pri správnom skladovaní minimálne po dobu 5 rokov,hovorí Ing. Aleš Langer, šéf oddelenia Technického zákazníckeho servisu v spoločnosti Continental Barum s.r.o.

Pneumatika starne až na vozidle

Pneumatika začína skutočne starnúť až obutím na vozidlo. Až vtedy na ňu vo väčšej miere začínajú pôsobiť vonkajšie vplyvy ako slnko, vzdušná vlhkosť a ozón. Zákonom určená záručná doba na pneumatiky je dva roky a začína plynúť dátumom nákupu plášťov. Celková životnosť pneumatík je však omnoho dlhšia.

„Nové modely pneumatík môžu byť drahšie ako tie z minulých rokov. Preto sú staršie pneumatiky, presnejšie  modely z predchádzajúcich rokov v obľube, najmä keď v porovnávacích testoch získali dobré umiestnenie. Pri kúpe pneumatík vyrobených v predchádzajúcich rokoch majú problém iba vlastníci vozidiel, ktorí málo jazdia a nestihnú pneumatiky v doporučenom limite 10 rokov zodrať, ale takých je veľmi málo,“ uviedol dopravný analytik Jozef Drahovský.

Prvých päť rokov má pneumatika prakticky rovnaké vlastnosti ako tá, ktorá práve zišla z výrobného pásu. Ale aj po uplynutí tejto doby zostáva ešte do konca celkovej životnosti pneumatiky ďalších päť rokov, kedy sa môžete spoľahnúť na špičkovú kvalitu jazdy. Hraničný vek pneumatík, kedy je potrebné uvažovať nad ich výmenou je 10 rokov, bez ohľadu na stav dezénu.

"Vo viacerých interných testoch, ktoré sme realizovali počas uplynulých rokov, sa potvrdilo, že bežný vodič nemôže rozpoznať rozdiel medzi novou pneumatikou a plášťom vyrobeným pred 5 rokmi. Rozdiely sú tak minimálne, že ich nezaregistrujú ani profesionálni testovací jazdci," hovorí Aleš Langer.

Deformácia pneumatiky na odstavenom vozidle

Čo s pneumatikami, ktoré sú na dlhodobo nevyužívanom vozidle? Najmä počas obdobia koronavírusu vodiči najazdia menej kilometrov ako obvykle, keďže mnohí z nich nejazdia do práce, na výlety či dovolenky. Autá tak stoja na parkovisku či v garáži. Vodiči však nemusia mať obavu, pri správnom prístupe si pneumatiky zachovajú svoje jazdné vlastnosti v plnej miere.

Ak je auto odstavené dlhší čas, môže šofér po začatí jazdy cítiť mierne vibrácie, ktoré však zvyčaje zmiznú po niekoľkých kilometroch. Tento jav nastáva z dôvodu dlhého kontaktu pneumatiky s rovnou plochou a tlakom vytvoreným váhou auta. Tento jav sa nazýva dočasný Flat Spotting a riziko vzniku sa zvyšuje s podhustením pneumatík a dĺžkou odstavenia vozidla. Počas jazdy sa pneumatika otáča približne 518 krát/kilometer (pneumatiku rozmeru 205/55R 16) a týmto vytvára teplo, vďaka čo mu je pneumatika poddajnejšia. Po zaparkovaní sa ochladí a mierne prispôsobí povrchu, na ktorom stojí. Závažnosť deformácie záleží aj od tlaku v pneumatikách, a teda či sú pneumatiky podhustené alebo prehustené.

Najhorší pre pneumatiku je tandem vysokých teplôt a podhustenia. Ak vozidlo stálo len niekoľko dní alebo týždňov, ale pneumatika je správne nahustená, obvykle sa nič nestane. Ak však pneumatika stojí dlhšiu dobu a podhustená, hrozí dočasná deformácia po pár kilometroch jazdy sa pneumatiky vrátia do normálu po dosiahnutí prevádzkovej teploty. Keď je však vozidlo odstavené dlhšie ako mesiac, spolu s vyššími teplotami a podhustením, vznikne trvalá deformácia, ktorú už nenapraví ani jazda, ani automechanik.

Pri správnom postupe je možné takejto deformácii predísť či zmierniť následky odstávky. Najdôležitejšie je udržiavať v pneumatikách správny tlak, podhustené pneumatiky sú na vytvorenie plochého miesta náchylnejšie. Preto predtým, ako plánujete dlhodobejšiu odstávku vozidla, je odporúčané tlak v pneumatikách mierne zvýšiť. Aj v autosalónoch majú pneumatiky nahustené na maximálny tlak 3,5 barov, ktorý upravujú až pred predajom. Takto zabránia Flat Spottingu. je vhodné počas odstávky mierne meniť pozíciu pneumatík a tým zabrániť dlhodobému kontaktu jednej časti pneumatiky so zemou.

*Štatistické údaje pochádzajú z prieskumu agentúry STEM / MARK, zadaného spoločnosťou Continental Barum s.r.o., realizovaného v SR počas októbra 2019 na vzorke 505 vlastníkoch automobilov, starajúcich sa o výmenu pneumatík na svojom vozidle.

zdroj: Continental